måndag 27 januari 2014

Semestern del 3

Äntligen fredag! (Hm, jag skrev det här inlägget i fredags men hann inte läsa igenom och skicka det förrän idag, måndag...) Den här veckan har både varit händelserik och händelselös för min del men i vilket fall är det skönt med helg. De stora händelserna har varit:
Måndag - Jacob magsjuk
Tisdag - Ethan magsjuk
Onsdag - Jacob stucken av bi (han testade att plocka upp det mellan pekfingret och tummen eftersom han trodde att han hade dödat det med sitt lasersvärd... Så söt men ibland slår nyfikenheten tillbaka mot honom!)
Torsdag - Jacob dunkar näsan i Ethans huvud (eller kanske tvärt om? Alltid lika svårt att reda ut vad som hände när man inte såg!) vilket slutar i massor med näsblod. Snacka om otursvecka för Jacob!
Fredag - Som tur var inga olyckor och bara halvdag för min del eftersom familjen åkte iväg efter lunch. Förmiddag på en lekplats i solen och eftermiddag ledig är en bra arbetsdag tycker jag!

Ganska tuff vecka alltså, men som tur var lyckades jag hålla mig frisk (handsprit <3) och igår var alla smittofriförklarade så nu törs jag andas ut och välkomnar helgen med öppna armar!


Här kommer den tredje delen av min semester - sydö-delen!

30/12 - Denna morgon vaknade vi i Picton på sydön och körde genast vidare till Kaikoura. Det är en mysig liten turiststad på östkusten som framför allt är känd för sina delfin- och valturer. Simma med vilda delfiner stod på schemat denna dag, något jag verkligen sett fram emot! Med våtdräkter på (alla utom mamma - hon skulle stanna på båten och fotografera) åkte vi ut på båten i solskenet (på så sätt hade vi tur - det var oftast fint väder när det "behövde" vara det). Nästan genast såg vi en stor grupp späckhuggare, vissa riktigt stora, det var såklart jättehäftigt! Det bästa var när den största späckhuggaren, en hane som inte varit i området på nästan ett år, hoppade upp precis bredvid båten, vred sig med magen mot oss och plaskade ner i vattnet på sidan. Guiderna var helt till sig, lyriska över hela situationen, så det är verkligen ingen vanlig syn!
Tyvärr innebar alla späckhuggare i området att vi inte kunde simma med några delfiner. Synd, men jag vet att jag kommer tillbaka till Kaikoura i påsk så jag får en till chans då! Värre är det med familjen, men att se en massa späckhuggare är inte illa det heller.



Stället vi bodde på de kommande två nätterna var riktigt flott! En toppmodern liten stuga (eller vad man nu ska kalla den) vid golfbanan i Kaikoura som vi trivdes så bra i att vi lagade mat, åt och spenderade hela båda kvällarna där!


31/12 - Nyårsafton utan snö (fast det saknade ni där hemma också hörde jag), festande och fyrverkerier, fast jag kan säga att det var en finemang nyårsafton ändå!
På förmiddagen spelade killarna golf och jag och mamma tog en promenad in till Kaikoura där vi fikade och tittade runt i några turistaffärer.
På eftermiddagen fixade vi mest i ordning inför kvällens middag, tittade lite på film och mådde bra. Nyårsmiddagen bestod av fint grillat kött, sås och ugnsrostade grönsaker, med vaniljglass, chokladfondant och jordgubbar till efterrätt. Inte fy skam som nyårsmiddag måste jag säga! Den här kvällen tog vi (precis som kvällen innan förresten, då vi även spelade plump igen) en promenad upp på en kulle precis där vi bodde. Jag vet inte hur mycket jag har tjatat om vackra utsikter, men det där tog verkligen priset av alla fantastiska vyer vi sett dittills! Vart man än vände sig såg man antingen havet eller berg, eller både och, och att det var kvällssol som precis gick ner bakom bergen skadade inte heller.
Som sagt - nyårsafton utan snö, fest eller fyrverkerier - men det här ser väl inte helt tokigt ut heller?




1/1 - (2014!) Har ni tänkt på att mitt 2013 blev 12 h kortare än "vanligt"? Firar jag nästa nyår i Sverige får jag ju igen det med ett 12 h längre 2014 så det ska nog jämna ut sig i slutändan! I vilket fall åkte vi den här dagen vidare till västkusten av sydön, tvärs genom landet genom (över?) bergen åkte vi och återigen var det en regnig dag lagom till att det var mycket bilåkande. Vi bodde vid "Pancake Rocks", lite svårt att beskriva men det var stenar som såg lite ut som pannkakor staplade på varandra nere vid havet. Coolt, fast snäppet coolare var att vi länge kunde stå och titta på en stor säl bredvid oss på en strand som vi var ensamma på. Annars finns det nog inte så mycket att berätta om den här dagen, det är som sagt alltid otroliga landskap man åker igenom när man åker bil här men eftersom det regnade har jag inga fina bilder från just den här dagen av bilåkandet.




2/1 - Vidare till Fox Glacier, tror bestämt att det regnade hela den här dagen också. Även den här dagen var lite av en "ta det lugnt/transport"-dag. I ett litet uppehåll, eller i alla fall en stund då det regnade mindre, gick jag, mamma och pappa en promenad i regnskog precis nedanför glaciären.




3/1 - Forsränning (eller white water rafting som vi kallar det här) var planerat den här dagen, en riktig heldagstur som inkluderade helikopterflygning över glaciärerna. På grund av allt regn som kommit de senaste dagarna var floden vi skulle åkt på 2,5 gånger så stor som vanligtvis så det gick inte att göra det som var planerat, så det blev en kortare forsränningstur istället. Det var kul det också, trots att det fortfarande småregnade, även om den jag gjorde i Rotorua var snäppet vassare. Lite besviken är jag att vi inte kunde flyga helikopter över bergen och glaciären, det hade varit sååå häftigt!


4/1 – Dags att åka sista bilsträckan: från Fox Glacier ner till Queenstown. Helt fantastisk körning, hela tiden slås jag av vilket fantastiskt och vackert land jag bor i! Queenstown ligger vid en turkos sjö med berg omkring, plus att det är en mysig stad även om man bortser från omgivningen. Bara att gå runt i Queenstown, titta ut restaurang inför kvällen och gå runt lite i affärer tillsammans med mamma var aktivitet nog denna eftermiddag, även om vi råkade befinna oss i landets äventyrscentrum.


Såhär kan det se ut när man kör runt i landet jag bor i!


5/1 – Andra dagen i Queenstown, inte så mycket till äventyr den här dagen heller om jag ska vara ärlig. Efter så pass lång tid på resande fot med dagar fyllda av aktiviteter och sevärdheter hade vi planerat att inte ha något planerat dessa dagar. Tanken var att om vi vill göra något kan vi boka det på plats, vilket killarna gjorde med golf. Den här förmiddagen blev det alltså ytterligare en golfrunda och den här gången följde även jag och mamma med. Vi orkade visserligen bara med de första nio hålen innan vi tröttnade, så medan killarna spelade klart de resterande nio satt vi inne på golfklubben och väntade. Jag tog en tupplur i en soffa där, precis som jag senare tog en tupplur på eftermiddagen tillbaka på motellet. Två tupplurar på en dag tyder på en bra dag tycker jag, och på att det nog var klokt att inte ha en massa aktiviteter inplanerade här! På kvällen blev det sista middagen ute med familjen, också den bästa enligt mig skulle jag tro för maten där var ruskigt god!





6/1 – Flyg tillbaka till Auckland vid lunchtid så vi kom hem till Milford under eftermiddagen. Ompackning av väskor, strandpromenad i solen (jag slås av hur lyxigt det är att jag bor så nära fina stränder såhär när någon som inte är van med det kommer på besök), middag hemma och lite gemensamt serietittande fyllde resten av dagen, den sista dagen tillsammans med familjen här på Nya Zeeland. Jag kände mig förvånande nog inte alls deppig över det utan njöt snarare av den sista dagen av den här delen av semestern.


7/1 åkte familjen från mitt hus strax innan lunchtid. Planet de skulle med på eftermiddagen var dock trasigt så de fick stanna en natt på hotell inne i Auckland och en natt i Hongkong. Mycket längre hemresa än planerat för dem men hem tog de sig till slut! När de åkte från mitt hus visste jag såklart inte de skulle stanna nästan ett dygn till i Nya Zeeland och även om jag hade vetat det hade det nog inte gjort någon skillnad eftersom jag ändå skulle iväg redan samma dag. När jag behövde säga hej då till dem blev jag väldigt ledsen, det måste jag erkänna, men annat hade varit konstigt om ni frågar mig. Men tack vare att jag redan samma dag åkte iväg igen fick jag snabbt annat att tänka på vilket jag tror hjälpte väldigt mycket för när familjen väl åkt och jag fått återhämta mig lite kändes det inte så farligt längre!



Där slutar, som ni nog förstår, delen av semestern med familjen. Vi har sett och upplevt massor, rest runt en ganska stor del av detta fantastiska land tillsammans och haft tid att bara umgås som en familj, alla fem. Nya Zeeland ser jag ändå och resandet fortsätter för min del, så det absolut bästa med de här veckorna var ändå att efter ett halvår återigen få träffas och ha riktig kvalitetstid tillsammans. Nu är det ett halvår (eller nej förresten, i skrivande stund är det mindre än 5 månader) kvar tills vi ses igen men efter en ordentlig dos familjetid känner jag mig mer än redo att ta tag i andra halvan av mitt år här på Nya Zeeland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar